paulien vervoorn E IKEA erkenning eerlijk echt preekstructuur geloofwaardig spreken

Geef voldoende erkenning tijdens je preek

In veel preken ben je ergens zo enthousiast over, dat je bijna vergeet dat er ook nog mensen zijn die moeite hebben met het punt dat jij aandraagt. Het is daarom altijd goed om te bedenken wat hun vragen zijn. De bezwaren. De bedenkingen. De weerstand. Waardoor zetten de mensen hun hakken in het zand? Benoem dat zodat ze weer aanhaken bij de rest van je preek.

 

mindmap ikea huis tuinhekje deur bank paulien vervoorn geloofwaardig spreken

 

 

Denk even terug aan het voorbeeld van Alex. Jullie zitten samen op de bank. Je ziet hem uit het raam staren met zijn eigen situatie in gedachten. Wat zou hij denken? Dat benoem jij. Het raam staat voor de erkenning. Alsof je je luisteraar naar buiten ziet staren en ziet denken aan zijn eigen situatie en/of de ideeën om hem heen.

 

 

 

 

 

Geef erkenning

 

In het begin van je preek steek je in op herkenning. Je toehoorders herkennen zich in de vragen die je stelt, de issues die je aankaart. Vanaf daar leid je hen naar het goede nieuws van het evangelie. Maar dat evangelie schuurt soms. Met onze overtuigingen, waarden en gevoelens. Of met de ideeën die leven in onze maatschappij. Zeker als je spreekt op plekken waar zoekers aanwezig zijn, is het belangrijk om dat laatste te benoemen. Als je daar geen aandacht aan geeft, ben je je toehoorders kwijt. Het lijkt alsof je wereldvreemd bent en hen niet begrijpt. Er ontstaat daardoor afstand tussen jou en je toehoorders. Laat daarom merken dat je een van hen bent en begrijpt wat zij denken. Misschien zijn het wel je eigen vragen die je hier verwoordt. Hierdoor haken je toehoorders weer aan, omdat ze zich weer herkennen in de vragen die je oproept. Ze vinden je hierdoor geloofwaardiger. Ze vinden je likeable, omdat je het lef hebt om te benoemen waarom iemand het niet met jou eens zou kunnen zijn.

 

Een paar ideeën om woorden te geven aan hun vragen. (In hoofdstuk 13 van Geloofwaardig spreken [herziene editie!] vind je nog meer voorbeelden.)

  • Misschien denk je nu wel: …
  • Toen ik dit pas aan Marc vertelde, zei hij: ‘…’ En misschien vind je wel dat hij een punt heeft.
  • Als ik eerlijk ben, preek ik ook tegen mezelf. Ik vraag me namelijk ook weleens af of …
  • Ik vermoed dat deze vraag bij veel mensen leeft …

 

Net zoals aan het begin zie je je hoorders hopelijk knikken van herkenning. En wat zeg je dan?

Bijvoorbeeld:

  • Ja, dat vraag ik me ook af. Ik heb daar tot nu toe ook geen antwoord op.

Of je voegt eraan toe: at ik wel weet, is ….

  • Zeker. Goed punt. Daar heb ik over nagedacht. Wat ik hierover kan vertellen, is …
  • Dat is inderdaad een vraag van alle eeuwen. Veel theologen hebben hierover nagedacht. Bij meneer Die-en-die vond ik een antwoord dat me heeft geholpen: …
  • Dat dacht ik eerst ook. Totdat ik …

 

Mensen vinden het vaak lastig van mening te veranderen, omdat het voelt als gezichtsverlies. Alsof hun eerdere mening fout was. Geef daarom erkenning voor hun vorige mening. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je dit zelf ook dacht, totdat je nieuwe informatie tegenkwam.

 

Niet te veel

 

Denk even terug aan de fruitvliegjesval. Wat zou een argument kunnen zijn waarom iemand niet blij wordt van zo’n ding? Laten we wat brainstormen:

  • Ik houd niet van fruit.
  • Ik heb geen afvalbakje in de keuken. Ik gooi alles meteen in de kliko.
  • Ik ga niet iets kopen wat ik maar twee maanden per jaar gebruik.
  • Mijn aanrecht is al zo vol.
  • Ik vind hem niet mooi.
  • Ik vind het leuker zelf een oplossing in elkaar te knutselen.
  • Ik vind het zielig voor de fruitvliegjes.
  • Ik erger me helemaal niet aan fruitvliegjes. Ze doen niks vervelends.
  • Ik ben heel onhandig. Ik begrijp vast niet hoe ik de val moet bijvullen.

Stel je voor dat ik al deze punten ga benoemen. Dan denk je toch vanzelf dat het een idioot idee was om die val aan te schaffen?! Over het algemeen benoem je het meest voor de hand liggende bezwaar. Als je te veel vragen onbeantwoord hebt gelaten, weet je dat je kern te summier was. Kijk dan hoe je die alsnog kunt aanvullen, zodat je daarmee een aantal vragen tackelt.

 

Niet te laat

 

Benoem de weerstand op het moment dat hij het grootst is! Je preek hoeft dus niet altijd helemaal volgens de IKEA-structuur te verlopen. Misschien heb je wel een keer een I-KE-KE-A-preek.

 

Iemand die leiding geeft aan de Alpha-cursus, houdt een praatje over het thema ‘Geneest God vandaag nog?’ Ze heeft geen lang intro nodig om iedereen te boeien met de antwoorden op deze vraag. Maar stel je nu voor dat ze hier een halfuur over vertelt. Met allerlei getuigenissen van genezingen. Uit de Bijbel, de kerkgeschiedenis en haar eigen ervaringen. Haar hoorders zullen haar met stijgende verbazing en ontreddering aankijken. ‘Echt?! Ken jij dan niet de verhalen van mensen die niet genezen?’ Als je pas na een halfuur hiermee op de proppen komt, is dat veel te laat. Zo’n grote vraag kun je beter al in je intro benoemen. Vertel daar alvast eerlijk dat jij de voorbeelden kent van mensen die niet genazen. Laat je teleurstelling of vragen maar zien. En geef aan dat je toch samen op zoek wilt naar de verhalen van mensen die wel genezen. Om te kijken wat je daarvan kunt leren.

paulien vervoorn preek 2 maanden programma preektraining spreken in het openbaar

Wil je getraind worden in het houden van een krachtige preek waarin je erkenning geeft aan je hoorders?

Deze blog is een bewerking van hoofdstuk 13 van de herziene editie van Geloofwaardig spreken. In de vorige editie stond de E van IKEA voor eerlijk & echt. Op verzoek heb ik dit gedeelte uitgewerkt in een specifiek hoofdstuk, waardoor je nog meer handvatten hebt om een gebalanceerde preek te houden. 

paulien vervoorn boeken geloofwaardig spreken bestellen training

Klik op de foto om het boek te bestellen, zodat je geen enkele tip mist.

Bron foto:

Gabry Zijlstra van Huisstijl voor jou

Tags:
mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie