deur paulien vervoorn geloofwaardig spreken preken ikea belofte

Beloof je toehoorder wat hij kan verwachten

In je intro heb je de interesse gewekt. Hopelijk zijn je toehoorders gemotiveerd om de rest van je preek te horen. Nu willen ze weten wat ze kunnen verwachten. Het is daarom belangrijk te beloven wat je gaat doen. Doe dat kort, maar krachtig. Geen hele verhalen. Je hoeft ook nog niet per se je drie principes (als je die hebt) weg te geven. Dan haal je de spanning eruit. Als je naar de film gaat, wil je ook niet van tevoren weten wat de plot is. Je wilt wel weten of het onderwerp je aanspreekt, want anders koop je geen kaartje.

 

Dit is de laatste blog in een serie. De blogs helpen je een preek te ontwerpen die je makkelijk onthoudt. Lees hier de hele serie.

 

Volgens de mindmap heb je in de voortuin de interesse gewekt. Je zet nu als het ware de deur wagenwijd open. Alsof de mensen op de stoep alvast kunnen ruiken wat je voor lekkers hebt gemaakt. Je ziet ze over de drempel stappen, ze komen af op de geur. Hier willen ze zijn. Je belooft je toehoorders precies genoeg zodat ze je structuur begrijpen en erop vertrouwen dat je preek de moeite waard is.

 

Als je erop gaat letten, kom je veel van deze beloften tegen. Op de achterkant van een boek, aan het begin van een hoofdstuk of de eerste regels van een blog.

 

Ik kan je zelfs beloven dat:

  • je
  • in deze blog (met een leestijd van drie minuten)
  • het principe van de belofte
  • leert toepassen
  • aan de hand van maar liefst negen
  • tips,
  • zodat je dat bij je volgende preek
  • ervaart dat je
  • focus helderder is en dat je luisteraar sneller geboeid is en langer luistert.

 

In deze belofte zaten allerlei tips verborgen:

  1. Spreek in de je-vorm. Dus niet: ik ga het hebben over …
  2. Vertel eventueel hoelang iets gaat duren. Een kwartier? Een halfuur?
  3. Geef zo concreet mogelijk aan waar je toehoorder mee naar huis gaat.
  4. Gebruik een werkwoord waarbij je toehoorder aanhaakt.
  5. Noem eventueel een getal, zodat tijdens je preek helder is waar je bent gebleven. Voor jezelf ook handig trouwens.  En volg vooral dit voorbeeld niet op met het getal negen. Dat kan niemand onthouden! (Waarom ik het toch doe? Omdat je dit niet hoeft te onthouden. Gebruik deze blog nog eens als naslagwerk.)
  6. Varieer. Noem het de ene keer punten. De andere keer kenmerken. Of fases. Of voordelen. Of instructies. Of tips. Of lessen.
  7. Het woord zodat verwijst naar de praktijk.
  8. Eventueel weer een werkwoord waarbij je hoorder aanhaakt.
  9. Vertel wat het effect is in de praktijk. Gebruik woorden als helderder, beter, sneller, fijner, et cetera.

 

Een voorbeeld van een van mijn beloften:

In deze preek ontdek je drie groei-instructies die Paulus geeft in Galaten 5, zodat de vrucht van de Geest meer en meer zichtbaar kan worden in je leven.

 

Je ziet dat ik me aan de meeste tips hield. Én nog een extra tip:

  1. Verwijs alvast naar het Bijbelgedeelte.

 

Let op dat je belofte niet goedkoop wordt

Drie tips om te genieten van ongewenste kinderloosheid vind ik bijvoorbeeld misplaatst. En je kunt niet elke week beloven dat het leven van je toehoorders efficiënter, makkelijker en fijner zal verlopen. Soms is het meer op zijn plek om te beloven dat je toehoorders zien dat het leven butsen kent, zodat je weet dat je niet de enige bent. Punt. Per keer kijk je welke van de tien tips toepasbaar zijn.

 

Maak je belofte niet te klein

Je haalt daarmee alle verwachtingen naar beneden. Stel je bijvoorbeeld voor dat je alleen maar zegt: ik ga je het verhaal van Simson vertellen. Wat heb ik daaraan, zullen mensen dan denken.

 

Maak je belofte niet te groot

Als je je belofte niet kunt waarmaken, ben je niet meer geloofwaardig. Hoe groter je belofte, hoe hoger de verwachtingen. Je preek wordt hierdoor ook spannender. En scherper. Doordat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Je begrijpt nu waarschijnlijk ook beter waarom je het intro pas kunt bedenken als je je kern klaar hebt. Je belooft namelijk bij de deur wat mensen op de bank kunnen verwachten.

 

Doe je belofte pas aan het einde van je intro

Veel sprekers hebben geen belofte in hun preek. Voor veel (ervaren) sprekers is dit onderdeel nieuw. Of ze beginnen er hun preek mee. Niet doen. Waarom zou iemand op het puntje van zijn stoel gaan zitten als je zegt: ‘Het thema van deze preek is leven uit genade’? Pas nadat jouw hoorders hebben geknikt van herkenning, zijn ze echt gemotiveerd om te luisteren naar het Woord. Vertel pas wat ze kunnen verwachten als mensen ervan zijn doordrongen dat de preek over hen gaat.

paulien vervoorn preek 2 maanden programma preektraining spreken in het openbaar

Wil je tijdens een training ervaren hoe je een goede belofte neerzet?

Bovenstaande is een bewerking van hoofdstuk 11.8 van het boek Geloofwaardig spreken.

paulien vervoorn boeken geloofwaardig spreken bestellen training

Klik op de foto om het boek te bestellen, zodat je geen enkele tip mist.

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie