Kan je preken over de gaven van de Geest als in Oekraïne de bommen vallen?

Het is oorlog in Oekraïne, in de kerk proberen we de draad weer op te pakken na corona, en dan een training over preken over de gaven van de Geest? Eerlijk gezegd: het voelde voor mijzelf wel even als een op zich goede training op het verkeerde moment. Is het niet zoiets als nadenken over een update van je navigatiesysteem terwijl je met je auto aan de kant van de weg staat met een motor waar zwarte oliedamp vanaf slaat? Als je na Pinksteren over de Geest wilt preken, denk je dan aan preken over de gaven van de Geest, terwijl er in Oekraïne bommen vallen?

 

Door Hans Burger, universitair hoofddocent systematische theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen

 

Maar bij nader inzien denk ik: dit beeld klopt niet. En zie ik juist wel verbindingen tussen de gaven van de Geest en de oorlog of de gevolgen van corona. De Geest van God is geen watje en de gaven van de Geest zijn geen spannende pretparkattracties of aantrekkelijk entertainment. De Geest speelt geen mooi weer, maar deelt in ons lijden door met ons mee te zuchten en te kreunen (Romeinen 8). Juist de Heilige Geest weet van onze (geestelijke) strijd en is in die strijd bij ons, met het zwaard van de Geest en met zijn leiding wanneer we bidden (Efeze 6). Als we er op uitgezonden worden in een spannende situatie, maakt de Geest ons ‘fit for purpose’.

 

Er komen enorme uitdagingen op de kerk af. Voor de komende decennia verwacht ik dat we veel Geestkracht nodig zullen hebben: de ecologische crisis zet dingen onder druk, net zoals corona dat doet, of de oorlog in Oekraïne met alle bijbehorende gevolgen. Dat vraagt om geloof, hoop en liefde; om wijsheid, creativiteit en daadkracht en de gaven van de Geest. Wie weet gaven van genezing (van wat gewond geraakt is), bevrijding (van kwade machten), profetie (waarheid); om tekens van heelheid te brengen in een situatie waar heelheid schrijnend gemist wordt. En tegelijk de troost van de aanwezigheid van de Geest om de tastbare spanning reeds en nog niet te kunnen hanteren, als we vluchtelingen zien, horen over gewonden en over doden. Juist als we nu ‘fit for purpose’ willen zijn, hebben we de Geest nodig met zijn vruchten én zijn gaven.

 

 

Hans Burger is universitair hoofddocent systematische theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen. Samen met mij, Paulien Vervoorn, en Kees van Dusseldorp geeft hij vanaf 25 april 2022 de training Geloofwaardig preken over de gaven van de Geest

Ons doel met deze cursus: inspiratie om ook dit jaar na Pinksteren te kunnen preken over de Heilige Geest en zijn gaven.

Tags:
mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

1 Comment
  • Sterk artikel. Ik herken het spanningsveld. De vraag is of we kerk en wereld voor onze beleving uit elkaar trekken als we met geestelijke zaken bezig zijn of dat we deze juist met elkaar kunnen verbinden. Deze blog verbindt ze terecht met elkaar. Maar dan is het wel een uitdaging om zo over de gaven van de Geest te communiceren dat men de relevantie ziet voor eigen functioneren in deze tijd. Als dat niet lukt gaan mensen toch een dualisme ervaren tussen de werkelijke wereld en de geestelijke, terwijl die er niet moet / mag zijn.

    maart 17, 2022 at 8:19 am

Plaats een reactie