kleurenmodel paulien vervoorn judith de bruijn hoorders afstemmen DISC

Kleur mee met je hoorders

Een goede preek zorgt voor herkenning bij je hoorders. Uit onderzoek blijkt dat je likeabilityfactor stijgt als je elkaar op lijkt, waardoor mensen eerder iets van je aannemen. Hoe sluit je aan bij je hoorders als je een heel gevarieerd publiek voor je hebt? Je wilt wel aansluiten bij al die verschillende leefwerelden, maar je weet ook dat iedereen ook nog eens een ander karakter heeft. Hoe doe je dat? Judith de Bruijn is auteur van Hooggeëerd publiek: Spreken voor grote groepen. Ze gebruikt in haar boek een eenvoudig kleurenmodel dat mensen indeelt op twee assen van denken naar voelen en van introvert naar extravert, waardoor vier groepen ontstaan.

 

Door Judith de Bruijn

 

kleuren spreken voor groepen paulien vervoorn Hooggeëerd publiek

Wat voor spreker ben jij over het algemeen?

Je hoeft geen officiële psychologische test af te nemen om een inschatting te kunnen maken van je voorkeurskleur. In deze tabel vind je jezelf vast terug.

 

1. Wees blij met je voorkeur en bijbehorende talent

Realiseer je wel dat jij als blauwe door groen wat kil en rationeel ervaren kan worden, door geel weinig bevlogen en door rood als langdradig. Andersom zal een blauw publiek minder gecharmeerd zijn van de wat dominante aanwezigheid van de rode spreker, verlangt naar concreetheid in het luchtfietsverhaal van geel of wordt wat vermoeid van al dat groene gevoelsgedoe.

 

2. Ken je eigen voorkeurskleur of –stijl

Je zult dan namelijk ook de voorkeur hebben voor een bepaalde spreekstijl. Laatst hielp ik een typisch groen-gele architect bij het maken van een presentatie waarin hij de rest van de organisatie vertelt over zijn nieuwe rol als business developer binnen het bureau. Hij bleek een volstrekt groen-geel verhaal te hebben voorbereid. Er zaten mooie voorbeelden in, het was speels, hij maakte op veel momenten de connectie met het publiek, het werkte verbindend. Heel goed. Maar hij vergat om aan te geven wat hij geacht wordt te bereiken met zijn nieuwe activiteiten. Hij vertelde ook niet hoe hij dat zou gaan aanpakken, en dat is toch wel heel relevante informatie.

 

Toen ik doorvroeg bleek dat de opdracht had om te zorgen voor een verdubbeling van het aantal medewerkers binnen twee jaar. Bij deze training waren ook collega’s aanwezig, en ze schrokken van deze informatie. ‘Verdubbeling? Wat betekent dat voor mij, mijn projecten, mijn team, kunnen we dan nog wel op deze locatie blijven werken?’

 

3. Maak een inschatting van de kleur van je publiek met het kleurenmodel

Spreek je voor een overwegend blauw publiek, dat praktisch is en graag wil weten welke stappen je moet nemen voordat je er bent? Houd het dan als gele visionaire spreker niet alleen bij dat prachtige verhaal, maar geef ook concrete aanwijzingen die richting het gewenste doel leiden. Spreek je voor een daadkrachtige rode mensen die voldoende hebben aan de grote lijnen en dan graag snel aan de slag willen? Kom dan als groene spreker snel ter zake, wees kort en bondig en bouw de interactie langzaam op, waarbij je de filosofische reflecterende vragen voor het laatst bewaart.

 

Het is heel goed om je bij het voorbereiden van je presentatie in te leven in je publiek en je af te vragen hoe jouw boodschap bij hen binnen zou komen. Welke reacties en vragen roept het op? Ga er voor de veiligheid maar vanuit, dat mensen veranderingen niet verwelkomen. Maar als je hun weerstand verwacht en begrijpt en hen stapje voor stapje over hun bezwaren heen helpt, kun je enorm bijdragen aan acceptatie van de verandering.

 

In het geval van de architect hebben we rustig verder gewerkt aan een presentatie waarin de kleuren evenwichtig aanwezig waren. En ondertussen hebben we de baas verteld dat hij moet zorgen dat de ambitie van het bedrijf bij iedereen bekend is, vóordat de business developer zijn tactieken met de collega’s bespreekt.

 

In de kerk zit er geen groene groep uit de zorg voor je of een blauwe groep juristen of accountants. Het is daarom extra belangrijk om alle kleuren aan te spreken. Maak een mooie mix van overtuigingen, verhalen, interactie, informatie en actie. De balans mag overhellen naar het doel dat je als spreker wilt bereiken: wil je met je preek de gemeente overtuigen van je standpunt, kies dan voor meer rood. Wil je vooral inspireren en de harten raken, dan overheerst geel. Anderen vinden verbinding het belangrijkste in de kerk: groen. En als je een dominee bent die vooral kennis over wil brengen, dan is je presentatie wat blauwer van toon.

Op die manier voelt iedereen zich aangesproken en is de kans dat je als spreker je doel bereikt, het grootste.

 

Judith de Bruijn is auteur van Hooggeëerd publiek. Het boek bereidt je strategisch en praktisch voor op het spreken voor grote groepen. Je leert hoe je inspeelt op de behoeften van het publiek, zonder je eigen doel en ambities uit het oog te verliezen. Judith was AVRO-televisiepresentatrice en ze is onderwijskundige en sprekerscoach.

 

De winactie is inmiddels verlopen. Bekijk gerust de andere winacties.

 

 

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

2 Comments
  • betty
    Beantwoorden

    groen
    geen idee,ik ben geen spreker,maar het boek lijkt mij erg interessant om te lezen

    december 1, 2018 at 5:11 pm

Plaats een reactie