balanceren vrouw vooroordelen deskundig warmte competentie

Hoe je als vrouw balanceert tussen credibility en likeability

‘Mevrouw, ik moet u iets belijden…’ Nietsvermoedend kijk ik de man aan. ‘Ik dacht eigenlijk dat er vanmorgen een man zou preken. Als ik had geweten dat hij met u had geruild, was ik thuisgebleven. Maar ik moet zeggen: u kunt goed spreken. En zo bijbels. Ik wist niet dat vrouwen dat ook konden!’

 

Ai! Te vaak hoor ik zulke opmerkingen. Als vrouwen hebben we te maken met vooroordelen. We worden anders beoordeeld dan sprekende mannen en moeten extra ons best doen serieus te worden genomen. Volgens Farah Nobbe en Natalie Mieras, de auteurs van Speak up dear!, balanceer je als vrouw op een smalle evenwichtsbalk tussen competentie en warmte. Mensen beoordelen razendsnel of ze je deskundig en aardig vinden. Ik noem dat credibility en likeability.

 

Blz. 29 uit Speak up dear!

Blz. 29 uit Speak up dear!

In hun boek Speak up dear! refereren Nobbe en Mieras aan het werk van Agneta Fisher, hoogleraar in de psychologie. Zij beschrijft wat mensen zien als vrouwelijk en mannelijk gedrag. De mannelijke eigenschappen worden eerder met leiderschap en deskundigheid geassocieerd. Als vrouw zal je je succesvolle resultaten dus heel duidelijk moeten verwoorden om te laten zien dat je competent, deskundig en geloofwaardig bent.

 

 

 

Maar…

Als je je te dominant opstelt, vinden ze je weer niet aardig. En als je te aardig bent, word je weer niet serieus genomen.

 

Hoe kom je los uit deze onmogelijke knoop? 

Je kunt aanwijzingen geven waarmee de ander kan inschatten hoe deskundig en aardig jij bent. Ik zet een aantal tips uit Speak up dear! voor je op een rijtje.

 

Vertel jouw wapenfeiten

 

…. waarmee jij kunt aantonen hoe gepassioneerd je bent.

 

Dus niet: ‘Ik vind spreken zooooo leuk. Het is echt mijn passie, mijn ding. Ik word er gewoon blij van.’

Maar : ‘Meer dan tien jaar stond ik vijf dagen per week voor groepen. Sinds 2001 (s)preek ik ongeveer dertig keer per jaar in samenkomsten van PKN tot pinkster.’

 

… op een manier dat ze blijven plakken.

 

Bovenstaande voorbeeld van mijzelf is natuurlijk superdroog en afstandelijk. Verhalen werken veel beter.

 

Laat anderen jou promoten

 

Dus niet: ‘Ik geef geweldige trainingen.’

Maar bijvoorbeeld zoals Aline Soerdjpal (van Bartiméus Sonneheerdt) schrijft: ‘Een paar maanden geleden volgde ik bij jou de training. Vandaag was hét moment. Daar stond ik dan: op een prachtig podium, in een écht theater, met een kritische jury. Met een klein beetje zenuwen, maar vooral met een ijzersterke IKEA-structuur, hield ik mijn verhaalIn mijn verlangen mensen mee te nemen in de wereld van blinde en slechtziende kinderen heb ik mijn publiek de hele intro lang met hun ogen gesloten laten zitten, zodat ze zich konden inleven in de situatie van een blinde kleuter. En het werkte… De K, E en A deden de rest!

Ik ben je zo dankbaar, want dankzij jouw training heb ik met mijn 15 minutenpitch de eerste prijs in de wacht gesleept. Ik reed naar huis met een cheque van 55.000 euro op de bijrijdersstoel. Daarom: een dikke digitale knuffel. Dankzij jou verschijnt er binnenkort een grote glimlach op het gezicht van blinde kinderen!’

(Lees hier meer ervaringsverhalen.)

 

Zeg wat je niet vertelt…

 

Bijvoorbeeld: ‘Ik zal jullie nu niet overladen met de vele voorbeelden vanuit de tijd dat ik vertrouwenspersoon was in het voortgezet onderwijs.’

En stiekem voeg ik dat nu toe aan het beeld dat je van me vormt. 😉

 

Verbind je met de ander

 

Het is belangrijk competent over te komen, maar je moet oppassen dat mensen je onaardig gaan vinden. Daarom is het belangrijk de verbinding te zoeken. Hoe? Door likeable te zijn.

 

Schermafbeelding 2015-10-22 om 20.27.52

Het hele boek lezen? Het is echt een aanrader! Ik heb het al een paar keer gelezen.

Het is zoooooooo herkenbaar! (Dit was een vrouwelijke opmerking. 😉 )

En het is ook gewoon een praktisch boek. Je kunt er direct mee aan de slag gaan. (Dit is mijn mannelijke efficiëntie. Bewust geen knipoog.)

Klik hier om het bij BOL te bestellen. 

 

 

 

 

Bron foto: Pixabay.

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en eigenaar van Geloofwaardig Spreken: trainingen voor een kerk met impact.

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Wil jij steengoed preken?

Laat je gegevens achter. Je ontvangt dan binnen tien minuten de checklist in je mailbox. De komende dagen ontvang je als extraatje een blog en een video die je helpen om een steengoede preek te maken.

Ik ben uiteraard zuinig op je gegevens en deel ze niet met anderen. Beloofd.