Welk van de tien (s)preekstijlen herken jij het meest?
‘Wat is jouw (s)preekstijl?’
‘Wat zeggen anderen over jouw (s)preekstijl?’
‘Bij welke preek of presentatie heb jij de meeste positieve feedback gekregen?’
Deze vragen stuurde ik pas aan de lezers van mijn nieuwsbrief. Ik vind het altijd erg leuk als ik reacties krijg van mijn lezers, zoals ‘Je tips kwamen precies op het juiste moment‘, ‘Herkenbaar‘, ‘Ik heb je tips meteen toegepast‘, etc. Dit keer kreeg ik mail van mijn oud-docent spreekvaardigheid: Nico van der Voet. Op zijn site staan allerlei artikelen die hij gebruikte bij zijn lessen. Hij stuurde me het artikel ‘Spreekstijlen’ die ik hieronder bewerkt heb. Ik ben natuurlijk heel benieuwd in welk van de tien (s)preekstijlen jij je het meest herkent… Of -als je geen spreker bent- welke (s)preekstijl jij het meest herkent en waardeert bij anderen…
De ambtenaar
- bereidt zich goed voor
- gestructureerd
- gaat op alle vragen in die hem van tevoren zijn voorgelegd
- gebruikt graag een digitale presentatie
- spreekt monotoon
- toont geen emotionele betrokkenheid
- weinig contact
De entertainer
- maakt goed contact met de hoorders
- bereidt zich niet zo grondig voor
- vertelt leuke anekdotes
- vertelt soms dezelfde grappen in al zijn lezingen
- emotioneel betrokken
- verhaal is inhoudelijk niet zo sterk
- zijn verhaal is moeilijk na te vertellen
De demagoog
- wil zijn publiek voor z’n karretje spannen
- hangt zijn verhaal op aan one-liners
- speelt sterk op de emotie
- druk, maakt veel gebaren
- weet je in te pakken met zijn stemgebruik
- durft te choqueren
- komt arrogant over
De chaoot
- heeft zich globaal voorbereid
- komt te laat
- houdt de tijd niet in de gaten
- werkt tijdens het spreken zijn verhaal uit, wijdt uit en verliest structuur
- heeft wel contact met de mensen, maar die raken de draad kwijt
- raakt uiteindelijk het contact kwijt
- raffelt het slot van z’n lezing af
De leraar
- wil vooral dingen uitleggen
- heeft cognitieve doelen
- wil mensen verder helpen: ze moeten dingen gaan weten en begrijpen
- kan zich goed aanpassen aan het niveau van de hoorders
- verhaal zit goed in elkaar
De schoolmeester
dezelfde stijl als een leraar, maar met irritante verschillen, zoals
- leest goed op toon, maar een beetje langzaam en nadrukkelijk
- spreekt met een opgeheven vinger
- spreekt net iets te kinderachtig (in voorbeelden of grapjes)
- heeft een schoolmeesterstoontje (of een juffentoon).
De pastor
- legt goed contact met de hoorders
- verplaatst zich in zijn hoorders
- start zijn verhaal met het slaan van een brug naar de luisteraars
- wil vooral bemoedigen
- stelt zich kwetsbaar op
- zijn spreekstijl is ontspannen en gezellig
- zijn verhaal is goed te volgen
De studeerkamergeleerde
- gaat helemaal op in zijn thema
- gaat niet in gesprek met de hoorders
- citeert bronnen en geeft daar commentaar op
- lezing is een voorgelezen wetenschappelijk artikel
- heeft moeite om de stof actueel te maken
- heeft moeite om de stof relevant te maken
- zijn woordgebruik is niet op het niveau van de gemiddelde hoorder
De profeet
- staat 100% achter zijn boodschap
- toont geen twijfels
- wil er dingen inhameren
- geeft zichzelf veel autoriteit (of heeft die van God gekregen)
- leeft zich niet zo in in zijn hoorders
- stelt zich regelmatig tegenover hoorders hen op
- geeft kraakheldere boodschap
De angsthaas
- is bang dat hij zich niet goed heeft voorbereid
- omdat hij zo lang gesleuteld heeft aan zijn verhaal is het ook een beetje rommelig
- is bang voor kritiek van het publiek
- maakt excuses tijdens zijn verhaal, wanneer hij denkt dat er nog iets ontbreekt of iets niet helder is
- leest alles voor omdat hij bang is zelf de draad kwijt te raken
- kruipt bijna weg achter de katheder (en een vrouwelijke spreker kan zich verschuilen achter haar haar.)
- wekt medelijden op bij de luisteraars
???
Bijna alle stijlen die Nico van der Voet noemt, komen niet heel positief uit de bus. Kunnen we een paar positievere stijlen bedenken? Zet ze hieronder!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
