verhalen woorden waarden spreken presenteren overtuigen

Waarom je niet alleen op argumenten kunt bouwen als je wilt overtuigen

Een man en een vrouw zitten in een vliegtuig. De man vertelt wat hij in het dagelijks leven doet: “Ik werk voor een wereldwijde onderneming. We hebben filialen in elk land van de wereld. We hebben ziekenhuizen, hospices, we zorgen voor wezen, we geven huwelijkscursussen en we hebben weeshuizen en voedsel- en onderwijsprogramma’s. Eigenlijk zorgen we voor mensen vanaf hun geboorte tot hun dood.”

“Wow”, roept de vrouw. “Hoe noemen ze zoiets?”

“Dat noemen we nou de kerk!” 

 

Waarden en woorden 

De predikant had ook meteen kunnen zeggen dat hij predikant was. Maar hij was zich ervan bewust dat dat negatieve associaties zou oproepen. Hij koos een ander pad. Indirect beschreef hij een aantal waarden van de kerk en koos hij voor woorden met positieve associaties.

 

Hij had ook drie argumenten kunnen geven waarom hij het werk van een predikant belangrijk vond. Maar argumenten blijken niet altijd de beste keuze te zijn.

 

C.M. Falbe en G. Yukj wilden weleens weten welke beïnvloedingsstrategieën leiden tot weerstand, gehoorzaamheid en actieve betrokkenheid. De twee wetenschappers onderzochten in de jaren 90 de techniek van het rationeel overtuigen. Het gaat dan om het gebruiken van feiten en logische argumenten om een ander te overtuigen van jouw ideeën en standpunten. Wat blijkt uit het onderzoek? Argumenten leiden in de helft van de gevallen tot grote weerstand! Inspireren bleek beter te werken. In maar liefst 90 procent van de gevallen leidde inspirerende communicatie tot actieve betrokkenheid.

 

Gebruik daarom naast argumenten waarden, verhalen en de juiste woorden en beelden. Ons brein luistert beter naar beeldende en emotionerende verhalen dan naar feiten.

 

Ons brein luistert beter naar beeldende en emotionerende verhalen dan naar feiten. Dat is een argument. Overtuigt dit je? Of overtuig ik je misschien meer met het volgende verhaal?

 

Vertel verhalen 

Ik zit op mijn fiets en rijd langs een winkel waar een dame loopt met een paar honden. De honden lopen luid blaffend naast me. Slechts een paar centimeter verwijderd van mijn benen. Ik gil dat ze die honden naar zich toe moet roepen. Ze probeert me echter ervan te overtuigen dat haar honden niks doen en alleen maar willen snuffelen. “Geloof je ’t zelf?” kan ik nog net inslikken. “Kan me niet schelen”, zeg ik. “Ik houd hier niet van. Zorg alsjeblieft zo snel mogelijk dat ze weer aan jou gaan snuffelen …”

 

Ik ben maar al te bang dat ze hun tanden in mijn kuiten zetten. Laatst hoorde ik nog een verhaal dat een hond had toegehapt. Gevolg: een paar hechtingen. Terwijl de eigenaar een minuut ervoor nog beweerde dat zijn hond zoiets nooit zou doen …

 

We laten ons dus voortdurend leiden door emoties. Door associaties. Door ervaringen. Als we iemand willen overtuigen, helpt het daarom niet om enkel logische argumenten op te sommen. Er is meer voor nodig. Laten we nadenken welke waarden we willen communiceren. Met welke verhalen we dat kunnen vertellen. En welke woorden met een positieve associatie we daarbij kunnen gebruiken.

 

Geen ijskonijn

Ik kwam eens als nieuweling een vergadering binnen. Punt 1 op de agenda: de voorzitter is geen ijskonijn. Je snapt het al. Ik kreeg het beeld niet meer van mijn netvlies af. Ik associeerde hem voor eens en altijd met een ijskonijn. Zeg daarom dus vooral niet wat je niet bedoelt. Zeg vooral wat je wel bedoelt. En kies daarvoor sterke waarden, verhalen die blijven plakken en woorden met een positieve associatie. Daarmee kun je ver komen in jouw filiaal van de wereldwijde onderneming waarvoor jij en ik ons inzetten.

 

Meer weten?

Lees het boek Harder praten helpt niet.

 

Wil je in één dag een manier leren om mensen te overtuigen? Of beter: om mensen mee te nemen in je verhaal? Kom naar de introductiedag Ontwerp je preek op 14 september!

 

Ja, ik wil ook mensen meenemen in mijn verhaal 

 

Bron foto: Pixabay

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie