mededelingen tips kerk paulien vervoorn geloofwaardig spreken

Meer zin in de mededelingen

Het is zaterdagavond. Als gastheer, gastvrouw, ouderling of oudste van dienst mag je morgen de mededelingen doen. Je lijstje ligt klaar. Er staat een aantal standaardmededelingen op, zoals welkom heten. Zeggen dat er koffie is na afloop van de dienst. Melden wat het collectedoel is. Noemen dat de eigen voorganger voorgaat. Daarnaast nog een paar mededelingen die te maken hebben met activiteiten in de komende week.

Je krijgt een appje van een gemeentelid. Met de vraag of je nog een mededeling mee wilt nemen. Je twijfelt, want iedereen kan toch gewoon de nieuwsbrief lezen? Je stemt in, omdat je weet dat niet iedereen dat doet. 

 

En wat schetst je verbazing? Na afloop van dienst komt er bij de koffie een gemeentelid naar je toe. Je krijgt te horen dat je nog een mededeling bent vergeten. En iemand anders spreekt je erop aan dat ze een kennis mee had gevraagd, die de helft van de mededelingen niet snapte, omdat het alleen voor insiders duidelijk was.

Pfff … je bent niet per se oudste geworden om op zondagochtend mededelingen te doen, toch?

 

Hoe komt het dat gemeenteleden kritisch naar je mededelingen luisteren? 

Dat komt doordat mensen heel verschillende verwachtingen hebben. Veel mensen komen niet alleen voor de preek, het samen bidden en het samen zingen, maar ook om te ervaren dat ze deel uitmaken van een community waar van alles gebeurt. Veel leden weten wel waar je de mededelingen online kunt vinden, maar door drukte is het er deze week bij ingeschoten. Anderen irriteren zich eraan als je teveel tijd hieraan besteedt, want dan zou je stimuleren dat je niet alles hoeft te lezen. Weer anderen  komen om te ontdekken of deze gemeente bij hen past en op basis van jouw welkom krijgen ze een indruk van de gemeente.

 

Wat kun je doen om rekening te houden met al die verschillende verwachtingen? 

Realiseer je dat je een belangrijke functie hebt. Namens God mag je je leden en bezoekers welkom heten. Hen thuis laten voelen. Jij hebt als (een van de) eersten de kans om iets positiefs uit te stralen. Om mensen op hun gemak te stellen. Om verwachting op te wekken voor de rest van de dienst.

 

Een aantal tips voor meer zin in je mededelingen

 

1. Neem een aantal bezoekers in gedachten.

Denk aan een oudere die al tientallen jaren naar deze kerk komt. Aan een tiener. Aan een stel dat net getrouwd is en voor het eerst komt om te kijken of deze kerk mogelijk hun nieuwe kerk zou kunnen zijn. Aan een kind dat meegekomen is met een vriendinnetje.

Bid van tevoren voor hen. Dat ze zich welkom, thuis voelen. Dat ze verrijkt de dienst verlaten.

 

2. Houd er altijd rekening mee dat er gasten zijn.

Leg dingen uit alsof er gasten zijn. Doe dit zelfs als ze er niet zijn. Als jij communiceert vanuit deze gedachte, zullen gemeenteleden eerder iemand anders uitnodigen.

Een voorbeeld: de kleutergroep heet in jullie gemeente ‘de hondjes’. Je moet dan even uitleggen wat het betekent dat de hondjes naar hun eigen samenkomst mogen gaan.😂

 

3. Vertel bij voorkeur mededelingen die je zelf boeiend vindt.

  • Als je de mededelingen zelf niet boeiend vindt, kun je kijken waardoor dat komt. Kun je achterhalen wat het verhaal is achter een mededeling? Hopelijk word je er zelf weer enthousiast door, waardoor je dat uitstraalt.
  • Als je iemand anders weet die ergens kort iets over kan vertellen: vraag die persoon om dat onderdeel te doen.
  • Kijk wanneer een mededeling in het seizoen past. Het lijkt logisch dat je een mededeling over kerst niet in oktober doet. Als je echter in oktober een prekenserie hebt over hoe om te gaan met eenzaamheid, is het helemaal niet gek. Zo’n mededeling past dan prima bij het appel van de preek. Doe zo’n mededeling na de preek en zie het als een onderdeel van het samen leven als gemeente van Christus.

 

4. Maak eerst contact en geef dan pas informatie.

Kort gezegd: eerst inspiratie, daarna informatie. Bedenk een manier om eerst contact te maken en hen welkom te heten, voordat je de mededelingen doet. Denk bijvoorbeeld aan een korte anekdote, een Bijbeltekst die je deze week motiveerde of iets moois dat je afgelopen week meemaakte in de kerk.

 

5. Overweeg of de IKEA-methode handig is voor een mededeling 

IKEA staat voor

  • een Inspirerend Intro
  • een Krachtige Kern
  • Erkenning geven aan bezwaren
  • een Activerende Afsluiting

 

Een (ingekort) voorbeeld van een mededeling: 

Intro: Ik houd van lezen, maar ik koop niet elk boek dat ik wil lezen. Jij en ik hebben ongetwijfeld andere boeken in huis. Hoe gaaf zou het zijn als we een manier hebben waardoor we kunnen ruilen.

 

Kern: Vanaf vandaag staat er achterin de kerk een kast. Hier mag iedereen boeken in zetten en ook weer meenemen.

 

Erkenning: Je geeft zo nodig erkenning aan de bezwaren die er leven.

Bedenk één bezwaar dat vooral speelt in jullie gemeente.

Bijvoorbeeld: Maar wie checkt of de boeken passen bij onze gemeente?

Of: maar wat als er teveel rommelmarktboeken worden ingeleverd?

 

Activerende afsluiting: Het is handig als je in je voorbereiding antwoord geeft op de vragen wie, wat, waar, wanneer en hoe. Bijvoorbeeld:

Wie: iedereen kan meedoen.

Wat: boeken die te maken hebben met christen zijn)

Waar: achterin de kerk, naast het koffiepunt

Wanneer: vanaf volgende week kun je je boeken inleveren.

Hoe werkt het: de details staan beschreven bij de boekenkast.

 

Wanneer wel en wanneer niet?

Je keuzes zullen te maken hebben met de grootte van de gemeente en welke mededelingen je belangrijk vindt.

Een paar richtlijnen om over na te denken:

  • Verdient deze mededeling de aandacht van de hele gemeente?
  • Hangt er veel van deze mededeling af?
  • Draagt deze mededelingen bij aan onderlinge betrokkenheid?

 

6. Communiceer positief.

Positief gecommuniceerde mededelingen komen heel anders over dan negatieve.

Bijv.

‘Ga -als je zometeen koffie drinkt- niet allemaal bij je eigen vrienden en bekenden staan. Dat is niet leuk voor gasten.’ Of

‘Wil je bij de koffie om je heen kijken of er gasten zijn die het leuk vinden dat je een praatje met hen maakt?’

Negatieve opmerkingen komen eerder belerend over. Positieve opmerkingen zetten vaker in beweging, stimuleren en wakkeren een verlangen aan.

 

7. Oefen!

Oefen de inhoud van je welkom en je mededelingen. Oefen, zodat je niet aan je papier vastzit, maar contact kunt maken met de mensen die aan je zijn toevertrouwd.

 

Dit rijtje tips is niet compleet. Welke aanvullende tips heb jij? 

 

Ben je oudste en wil je meer lezen?

gereedschap voor oudsten

 

 

Download gratis hoofdstuk 7 van Ik wil U van harte dienen: Gereedschap voor oudsten: Geloofwaardig de dienst leiden: vaardigheden voor de samenkomst.

 

Ik wil gratis het hoofdstuk lezen over de dienst leiden
 

 

 

 

 

 

Wil je me uitnodigen voor een training voor jullie oudsten van dienst?

Bovenstaande tips schreef ik voor een specifieke gemeente waar ik de gastheren en gastvrouwen een dag trainde.

 

Na de training …  

  • weet je hoe je op verschillende manieren een mededeling kunt doen;
  • breng je je boodschap met meer impact. Je zet iets in beweging;
  • maak je meer contact met je luisteraars;
  • heb je meer houvast en plezier in het uitvoeren van je taak;
  • heb je elkaar beter leren kennen en hebben jullie een gezamenlijke taal om je blijvend te ontwikkelen.

 

Reactie van een oudste:

Deze leerzame training heeft me veel inspiratie gegeven. Ik merkte meteen verschil in mijn aanpak en presentatie. Het IKEA-model helpt om structuur aan te brengen. We konden lekker veilig oefenen, waardoor het geleerde gelijk eigen geworden is. Paulien laat met haar bevlogenheid zien dat een mooie mededeling of welkomstwoord voor iedereen bereikbaar is. Dankjewel! Ik ga het nog leuk vinden ;)'

 

Neem contact op!

Neem contact op voor een training op maat in jouw gemeente!

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie