likeability paulien vervoorn

Deze blog kost je 5 minuten om te lezen6 manieren om je likeability te verhogen

Deskundigheid en aardigheid, binnen de sociale psychologie zijn het twee belangrijke begrippen. Credibility: is iemand geloofwaardig op grond van zijn kennis? Likeability: is iemand sympathiek? Samen bepalen ze of iemand aan- of afhaakt bij een spreker. We hebben ze allebei nodig om contact te maken. Ik hield er een toespraak over tijdens het lustrumfeest van Geloofwaardig Spreken. Met toestemming van Craig Valentine lees je hieronder zes manieren die die je likeability verhogen. 

 

met toestemming overgenomen van Craig Valentine

vertaald en bewerkt door Henk van ter Meij

 

Kun je als spreker aardiger worden, meer likeable? Ik denk van wel. Toen ik in 1998 mijn eerste toespraak hield, was ik volgens mij niet erg likeable. Hoe kwam dat? Ik had me ten doel gesteld mijn toespraak te houden en ik wilde mijn publiek iets laten beleven. Er was alleen helaas geen uitwisseling.

Op het moment dat ik besloot meer oog voor mijn publiek te hebben, werd ik meteen meer likeable en kon ik op een dieper niveau met mijn publiek contact maken.

Hoewel deze bewuste verandering essentieel is, kunnen ook de volgende zes tips je helpen meer likeable te worden.

 

Tip 1: Doe geen beweringen, maar stel vragen

De meeste mensen hebben er een hekel aan als je ze dingen over zichzelf vertelt. Ik hoor zo vaak sprekers beweringen doen als: ‘We hebben allemaal weleens een verkeerde beslissing genomen…’ Sommige mensen denken dan: ‘Je weet helemaal niet wie ik ben. Hoe weet jij dat ik weleens verkeerde beslissingen heb genomen?’ Je kunt beter vragen stellen.

Ik vraag bijvoorbeeld: ‘Heb je weleens een verkeerde beslissing genomen?’ Of ik zeg: ‘Zeg ’ns eerlijk, als je weleens een verkeerde beslissing hebt genomen, steek dan eens je hand op.’ Wanneer er handen omhooggaan, zeg ik: ‘Ik ook.’ Vanaf dat moment vinden je toehoorders het goed dat je hen meeneemt.

 

Tip 2: Wek niet de indruk dat je bijzonder bent

Wat denk dat je publiek van je vindt als je het als spreker alleen maar over jouw succesverhalen hebt? Uiteindelijk denken ze waarschijnlijk: die vent is een potje arrogant. Of: zijn tips werken bij hem, omdat hij bijzonder is, maar bij mij zullen ze wel niet werken.’

Als spreker moet je van je voetstuk komen en je mislukkingen, fouten en frustraties delen. Wanneer je dat doet, denken je hoorders: wow, hij maakt ook fouten! Ik maak dezelfde fouten als hij. Met andere woorden, ze realiseren zich dat je eigenlijk hetzelfde bent als zij. Hierdoor geloven ze: als jij het kunt, kunnen zij het ook. Zodoende zullen ze je adviezen, tips of aanwijzingen aannemen.

En … vergeet niet: het is prima ook je succesverhalen te delen. Zorg er wel voor dat succesvol en minder succesvol afwisselt. Wanneer je vertelt over je fouten, heb je jouw hoorders voor je gewonnen, wanneer je bij je successen bent aangeland.

 

Tip 3: Luister naar je publiek

Vergeet nooit dat je publiek ook gehoord wil worden. Mensen haken aan bij dingen waaraan ze zelf hebben meegewerkt. Het is belangrijk het woord ervaring in gedachten te houden en niet het woord toespraak. Wanneer je jouw publiek erbij betrekt, ervaart het publiek wat je zegt.

 

Tip 4: Speel in op het publiek

Tijdens elke spreekbeurt let ik op wat er in mijn publiek gebeurt. Zo sprak ik eens op een conferentie, waarbij ik constant werd gevolgd door een cameraman, letterlijk op één stap afstand. Ik stopte midden in een zin, draaide mijn hoofd en staarde hem vrolijk aan. Het publiek moest ontzettend lachen en dat was het moment waarop ik contact kreeg, en dat contact bleef de hele dag.

Vaak wil het publiek geen ingestudeerd praatje horen. Als je je omgeving in je voordeel gebruikt, lever je maatwerk. Je publiek denkt: dit kan echt alleen maar hier gebeuren. Dat gevoel is essentieel. Het maakt de toespraak bijzonder voor het publiek en voor jezelf.

 

Tip 5: Maak grappen ten koste van jezelf

Wees niet bang voor zelfspot. Ik begin mijn toespraken vaak met het briefje dat mijn dochter schreef toen ze zes was: ‘Je bent je best pappa van mijn hele family.’

Hierdoor weet mijn publiek dat ik mezelf niet al te serieus neem, ook al is mijn boodschap dat wel. Ik ben erachter gekomen dat mijn publiek op zo’n moment begint te lachen en dat ik zo contact krijg. Mensen weten dat het een geintje is. Zelfspot geeft me ook de mogelijkheid op een leuke manier spot met mijn publiek te drijven. Dit verandert een toespraak in een ervaring, waarover de mensen, nadat ik van het podium af ben, nog lang kunnen doorpraten.

 

Tip 6: Zorg ervoor dat mensen je na je toespraak makkelijk kunnen aanspreken

Ik heb een geheim. Ik ben introvert. Ja, je leest het goed: ik hou me liever bezig met een goed boek dan met goede mensen. Althans, vaak.

Of je nu introvert of extravert ben, het is belangrijk te beseffen, dat als je toespraak voorbij is, jijzelf nog niet klaar bent. Je staat eigenlijk nog steeds op dat podium. Als mensen na afloop naar me toe komen en met me willen kletsen, doe ik dat. Waarom? Omdat dat hoort. Maar ook omdat je de connectie die je hebt opgebouwd, niet kapot wilt maken.

Het maakt niet uit wat je op het podium hebt gezegd, als je mensen daarna geen tijd gunt. De tijd erna is wat ze zich zullen herinneren.

 

Spelen met je eigen likeability? 

steengoed preken 6 maanden programma verhalen storytelling paulien vervoorn geloofwaardig spreken

 

Dat doen we tijdens de tweede trainingsdag van Steengoed preken én in een individuele afspraak. De eerstvolgende training start op vrijdag 16 april 2021.

 

Meer info en aanmelden

 

 

 

 

 

 

Bron foto: Pixabay.

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Wil jij steengoed preken?

Laat je gegevens achter. Je ontvangt dan binnen tien minuten de checklist in je mailbox. De komende dagen ontvang je als extraatje een blog en een video die je helpen om een steengoede preek te maken.

Ik ben uiteraard zuinig op je gegevens en deel ze niet met anderen. Beloofd.