keuken verkoper paulien vervoorn geloofwaardig

[Column] Gezocht: geloofwaardige keukenverkoper

Komend voorjaar verhuis ik naar een nieuwbouwwoning. Dat betekent dat ik een keuken moet uitzoeken. Ik ga naar een keukenzaak, waar adviseur A me begint uit te horen. Wie ben ik? En wat doe ik voor de kost? Hij beweert de informatie nodig te hebben om een advies te kunnen geven. Maar ik vind hem niet geloofwaardig. Daarvoor zou hij toch een ander type vragen moeten stellen, zoals over mijn kookkunsten en opbergwensen.

 

Als hij een leuke keuken intekent, vergeet ik mijn kritiek. Bij thuiskomst blijkt dat ik voor zijn voorstel meer ruimte nodig heb dan ik straks heb. De koelkast zou niet eens open kunnen als ik bezoek heb. Het blijkt een kwestie van smaak, als ik dit terugkoppel. (Jaja!)

Op naar de volgende keukenzaak. Op grond van mijn budget en mijn wensen maakt adviseur B een schets. Deze keuken is gelukkig niet te krap ingetekend, maar B is – net als A – niet bereid een offerte op te stellen. Wel wil hij een totaalprijs geven, zonder dat duidelijk is wat ik ervoor krijg.

Ik besluit naar een duurdere keukenzaak te gaan. Hopelijk word ik daar beter geholpen.

 

De gastvrouw koppelt me op grond van een ingevuld wensenlijstje aan de juiste adviseur. ‘Kon uw man niet meekomen?’ vraagt ze in het loopje. ‘Ik heb geen man.’ Ik geloof er geen snars van dat ze mijn wensen heeft gelezen. Met ‘Leuk jurkje heb je aan!’ probeert ze de situatie te redden.

Adviseur C vraagt naar mijn budget, maar ook of ik überhaupt bereid ben bij hem een keuken te kopen. Ik antwoord dat ik graag met een offerte naar huis wil. Maar nee, zo werken ze niet. En als ik de kleuren wil zien, blijkt dat ook niet hun werkwijze. Als ik na even bakkeleien toch mag kijken, schrikt hij als ik een fotootje maak van zijn ‘exclusieve’ aanrechtblad. (Als ik later google, vind ik het bij meerdere keukenzaken.) ’s Middags belt hij met een aanbod: voor 200 euro onder mijn budget. Of ik maar even wil tekenen. Dan kiezen we later de frontjes en apparatuur.

Wat is dit voor doorgedraaide branche, waar amper wordt geluisterd en het product door de strot van de klanten wordt geduwd?

 

Dan hoor ik over DB-keukens. Dat staat voor Doen zoals Beloofd. Het is toch absurd dat je je daarmee op de markt kunt onderscheiden? De keten wordt beoordeeld met een gemiddelde van 9,7. Ik besluit het een kans te geven.

 

Als ik binnenkom, heeft adviseur D (hij heet William) mijn keuken ingetekend. Mijn wensen liggen uitgeprint voor hem. Hij neemt de tijd, verplaatst zich in mij, en maakt een leuke 3D-tekening en een inzichtelijke offerte waar ik thuis rustig over mag nadenken. Wat een verademing! Wat heb ik toch een gloedhekel aan opdringerige verkoopgesprekken. Ze werken juist averechts. Dat is trouwens ook mijn ervaring als het over geloof gaat. Oprechte belangstelling werkt veel beter. En wie weet kunnen we dan alsnog iets delen van onze God, die ook doet wat Hij belooft.

 

Bij het tweede gesprek luistert William naar de vragen die ik nog heb en tekent hij nog een paar alternatieven in.

Met volle overtuiging zet ik mijn handtekening.

 

Deze blog verscheen op zaterdag 27 november 2021 als column in het Nederlands Dagblad

 

Bron foto: DB Keukens.

Tags:
mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

Nog geen reacties

Plaats een reactie