Vier redenen voor de kerk om op IKEA te lijken

Rond mijn twintigste kende ik IKEA slechts van de catalogus en de reclames langs de weg. Totdat een vriendin me uitnodigde om een keer mee te gaan. Volgens haar was het altijd leuk. Ook als ik niks nodig had. Ze had gelijk. Ik keek mijn ogen uit. De parkeerplaats was vele malen groter dan de gemiddelde parkeerplaats in mijn woonplaats. Dat beloofde wat. Bij de ingang las ik de aantallen bezoekers per week. Daar was ik er nu een van. We keken, informeerden, hingen in banken, probeerden bedden uit, dronken thee en gingen naar huis met een pakket om in elkaar te zetten. Daarna volgden nog vele bezoeken.

 

Het klinkt bijna als een getuigenis 😉 :

‘Een vriendin nodigde me een keer uit om naar de kerk te gaan. Door de ontspannen sfeer voelde ik me meteen op mijn gemak. Ik kreeg een boodschap mee waar ik thuis mee verder kon. Na die ene keer volgden nog vele bezoeken.’

 

Ik droom van getuigenissen dankzij kerken die een beetje op IKEA lijken, omdat …

 

1. IKEA bereikt alle lagen van de bevolking.

Bijna iedere Nederlander heeft wel iets in huis van de meubelgigant.

Wat zou het wervend werken als de kerk goed bekend staat, omdat we aansluiten bij de vragen en de behoeften van rijk en arm.

 

2. IKEA gelooft in haar producten.

Ze wil in zoveel mogelijk landen vertegenwoordigd zijn. Wat zou het aanstekelijk zijn als iedere spreker ervan droomt dat zijn boodschap doorverteld wordt, omdat hij erin gelooft dat de hele wereld zijn Zijn boodschap nodig heeft.

 

3. De handleidingen zijn praktisch.

Het lukt de meeste mensen om de handleidingen te gebruiken. Wat zou het levensveranderend zijn als iedere spreker voldoende handvatten geeft om de boodschap in de praktijk te brengen.

 

4. IKEA biedt ruimte om te spelen.

Wat is het een feest als kinderen graag naar de kerk gaan, omdat ze…

  • op hun eigen niveau worden aangesproken;
  • zich geliefd weten;
  • meesters en juffen hebben die investeren in hun groei
  • meesters en juffen hebben die ervan genieten om van kinderen te leren.

 

Update: Inmiddels staan ook de vier redenen voor de kerk om NIET op IKEA te lijken online 😉 

 

IKEA staat ook voor:

Meer weten over de IKEA-methode om te (s)preken?

 

 

Ik wil het boek lezen over de IKEA-methode

 

Tags:
mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

6 Comments
  • Coreline
    Beantwoorden

    Mooi stuk! Hoe kom je erop:)

    maart 17, 2016 at 10:05 am
  • Maaike Harmsen
    Beantwoorden

    Leuke blog! Ikea heeft zoals je zelf mee begint, nog een kenmerk dat kerken ook kunnen gebruiken: de klanten van IKEA raadden IKEA aan bij potentiele klanten.
    Bij kerken zou hetzelfde moeten gelden: waar jijzelf enthousiast over bent, daar wil je anderen voor uitnodigen. Sterker nog: jouw kerk, die zouden ze niet mogen missen!

    maart 17, 2016 at 10:56 am
  • In de kerk moet het net als bij Ikea goedkoop. Als goedkoopste christelijke cabaretier in Ned spreekt me dit natuurlijk aan. Maar de grote warenhuizen gaan wel ten koste van de kleinere. De kerk is pluriform. Dus niet alleen ikeas en Bethelkerken. Overal filialen. Om het daar net zo leuk te krijgen kijk op http://www.waterinwijn.nl

    maart 17, 2016 at 7:57 pm
  • Sabine van der Heijden
    Beantwoorden

    IKEA = IK En Anderen: maar wellicht moeten we in de kerk leren dat om te draaien.

    maart 18, 2016 at 2:12 pm
  • Elselie de Jong
    Beantwoorden

    Ikea producten moet je zelf in elkaar zetten. Ikea werkt samen met de klant. In de kerk werken wij ook allemaal mee, we moeten en mogen ook zelf bijdragen aan het resultaat.

    maart 23, 2016 at 10:39 am

Plaats een reactie