In gesprek met… Helga van Kooten over bloggen (deel 1)

 

Ik wil weten hoe een ideale blog eruit ziet en daarom ga ik bij Helga van Kooten langs. Helga is tekstschrijver, kinderboekenschrijver, eindredacteur bij het Algemeen Dagblad en auteur van de roman Goede dagen. In haar vrije tijd hield ze jarenlang een blog bij over zero waste. Helga weet hoe ze een verhaal opbouwt als ze schrijft, als ze (s)preekt, maar ook als ze thuis met een bak koffie aan de keukentafel zit. Ruim drie uur praten we over bloggen, schrijven en spreken. Ik geef je graag een indruk van ons gesprek. In de hoop dat het voelt alsof je erbij was…

 

1. Wat hoop jij met je blog Helga zonder afval te bereiken?

Van Woerdense winkeliers hoorde ik dat er hier meer mensen zijn die afvalvrij boodschappen doen dan elders in het land. Daar ben ik blij mee! Voor mij vloeit deze missie voort uit rentmeesterschap. Soms spreek ik hierover in kerken en dan ben ik duidelijk over mijn geloof. Op mijn blog communiceer ik hier niet over, omdat ik een zo breed mogelijke (landelijke) doelgroep wil bereiken om zero waste te gaan leven.

Een iets minder hoog doel is dat ik hen laat nadenken over het verminderen van de afvalberg. Dat kan echt iedereen. Alle beetjes helpen. Op mijn blog schrijf ik in welke vijf stappen je kunt zetten.

 

2. Je blogt over iets heel concreets als afval en tegelijkertijd schrijf je een debuutroman die meteen genomineerd werd voor de Juryprijs van het Christelijk Literair Overleg!

Wat heeft je voorkeur: non-fictie of fictie?

Fictie!

Maar non-fictie en fictie zijn geen twee gescheiden werelden!

Bij fictie verzin je niet alles. Tijdens het schrijven van Goede Dagen overreed ik bijvoorbeeld een haas. Die kwam als het ware mijn tekst binnenrennen. Een vriendin bracht me op het idee om er een kat van te maken, omdat dat beest een eigenaar heeft.

 

Die relatie tussen non-fictie en fictie is wonderlijk. Wij zijn geneigd in hokjes te denken. Maar ook in je blog of column voeg je stijlfiguren toe. Je maakt altijd ergens een verhaal van.

 

Klik op het boek om 't bestellen via BOL

Klik op het boek om ‘t bestellen via BOL

3. Je bent auteur van de roman Goede Dagen. Wat is je droom bij het verschijnen van dit boek?

Ik dacht eigenlijk dat een roman misschien te hoog gegrepen zou zijn. Het voelt alsof ik op een ladder moest klimmen. Via opstellen op school, journalistieke bijdragen en kinderboeken ben ik steeds een stapje hoger gekomen. Met dit boek ben ik tot mijn doel gekomen.

Al zou ik morgen dood neervallen… dan heb ik gedaan wat ik moest doen.

 

4. Ik kijk haar met een vragende blik aan waarin de letters ‘waarom’ te lezen zijn…

Ja! Dat ik dat heb gekund! Dat ik met de lezer heb kunnen spelen. Ik heb geen idee waarom ik dit boek moest schrijven. Die waaromvraag laat ik los. De wereld verandert heus niet door mijn boek. Maar het boek betekent wel iets voor mensen. Ik hoop dat het mensen meer grip geeft op de weerbarstige werkelijkheid waarin ze leven.

Je hoeft de wereld niet rond te reizen als je een lezer bent. Door veel lezen word je empathischer. Je kunt je verplaatsen in de tijd, in andere personen en je kunt naar andere locaties reizen. Door lezen krijg je een brede blik op de wereld. In mijn roman krijg je iets mee van mijn blik op de wereld. Van mij mogen dingen zijn zoals ze zijn. De hoofdpersoon van Goede Dagen wenst bijvoorbeeld elke dag zijn vrouw dood. Die man mag dat denken van mij. De werkelijkheid is rauw…

 

5. Je bent tot je doel gekomen met je roman, zeg je. Dat klinkt nogal ehm… christelijk. Hoe breng jij jouw talent met God in verband?

Ik heb vooraan gestaan toen het literaire talent werd uitgedeeld. Maar waarom? Die vraag moet ik niet stellen. Dat is iets van God.

Ik schrijf om mezelf maximaal te ontplooien. Die waaromvraag moet in de kiem gesmoord worden, want die leidt me af. Ik moet alleen maar zorgen dat mijn zinnen vloeien.

God heeft in mij gelegd dat ik moet, dat ik wil schrijven. Het kan lijken dat het om mij gaat, maar het gaat om mijn boeken. Bij bloggen is dat een heel ander verhaal. Daar is de interactie met het publiek heel belangrijk. ik maak gebruik van dezelfde gereedschapskist, maar er is absoluut een onderscheid tussen boeken en blogs.

 

6. Hoe ziet een ideale blog er volgens jou uit?

Een blog wordt pas interessant als je langdurig over een bepaald onderwerp schrijft.

Ik vind het prettig als…

  • je blog een beetje persoonlijk is, maar ook informatief
  • je verwijst naar andere sites. Voor mij heb je als blogger ook een doorverwijsfunctie
  • ik het idee heb dat ik jou als blogger leer kennen
  • ik weet wat ik van je kan verwachten. Zorg dus dat je blog consistent is in
    • vorm
    • lengte
    • onderwerpen
  • je herkenbaar bent, maar me tegelijkertijd blijft verrassen
  • je de mogelijkheid geeft om te reageren. Hoe meer reacties, hoe geloofwaardiger ik je blog vind…

 

Wil je dus allemaal een reactie onder deze blog plaatsen? 😉 

 

Deel 2 van ons gesprek vind je inmiddels HIER.GS Logo Gesprek

Lees nog veel meer inspirerende gesprekken

mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en eigenaar van Geloofwaardig Spreken: trainingen voor een kerk met impact.

3 Comments
  • Leuk om te lezen!
    Helga, je zegt in het interview dat je op je blog niet communiceert dat je christen bent omdat je een zo breed mogelijke (landelijke) doelgroep wilt bereiken. Denk je niet dat het ook andersom zou kunnen zijn en juist lezers kunt aantrekken wanneer je dit wél zou vermelden?

    juni 15, 2016 at 9:42 am
  • Grappig te zien dat jullie op heel andere dingen letten in een blog dan dat ik dat doe. Daarom is het inderdaad geweldig om eens een blog in het zonnetje te zetten op je eigen blog.
    Dank voor de tips, eens kijken wat er gebeurd als ik die toepas op mijn blog of op die manier ga kijken naar anderen blogs.

    juni 15, 2016 at 12:53 pm
  • Helga
    Beantwoorden

    Ja en nee, Wendy. Ik merk aan de ene kant dat je mensen kunt afstoten door te gaan roeptoeteren dat je christen bent. Maar aan de andere kant kun je er ook mensen door aantrekken. Voor mijn doel vind ik communicatie over mijn geloof niet belangrijk. Voor mijn motivatie is mijn geloof wel belangrijk.
    Het is mijn ervaring overigens dat de christelijke media mij goed weten te vinden, maar dat komt waarschijnlijk mede doordat ik in de christelijke hoek al (enigszins) bekend ben door mijn boeken.

    juni 15, 2016 at 2:04 pm

Plaats een reactie

Wil jij steengoed preken?

Laat je gegevens achter. Je ontvangt dan binnen tien minuten de checklist in je mailbox. De komende dagen ontvang je als extraatje een blog en een video die je helpen om een steengoede preek te maken.

Ik ben uiteraard zuinig op je gegevens en deel ze niet met anderen. Beloofd.