Drie dingen die glashelder moeten zijn voordat je je preek houdt
Bij elke preek die je houdt, moet je weten wat je wilt meegeven. Als dit voor jouzelf al niet glashelder is, zal dat voor je luisteraars al helemaal niet duidelijk zijn. Daarnaast zullen zij je onzekerheid zien en hun aandacht verliezen. Hun tijd is kostbaar. Verspil die niet.
Met toestemming overgenomen van Lane Sebring van Preaching Donkey
Vertaling: Julia Offinga
Bij elke preek zou de voornaamste prioriteit helderheid moeten zijn. Maar het is makkelijk – en soms zelfs nodig – de focus in je voorbereiding op de inhoud te leggen, en niet op je luisteraars. Daarom is het des te belangrijker na te gaan hoe je luisteraars je boodschap zullen ontvangen. Met drie simpele tests kun je nagaan of je preek impact zal hebben. En hoe toepasbaar hij is.
Op dit punt in je voorbereiding heb je al het lastige werk al gedaan. Dit is enkel de kers op de taart waarmee je je voordracht sterk en gefocust kunt maken. De tests zijn eenvoudig, maar van grote waarde.
1. Wat je luisteraars moeten weten (informatie)
Je moet helder hebben welke informatie je wilt overbrengen op je publiek. In Romeinen 12 zegt Paulus dat we hervormd worden door de vernieuwing van ons denken. Dit betekent dat het woord van God onze manier van denken constant verandert. Je preek is een bouwsteen in de hervorming van je luisteraars.
Mensen kunnen niet alles onthouden wat je zegt, maar ze onthouden wel delen. Je moet nagaan wat het belangrijkste is en dat moet je duidelijk overbrengen. Om te voorkomen dat je je luisteraars overlaadt met informatie kun je je preektijd beperkt houden.
Het is niet genoeg alleen informatie over te brengen. Mensen voelen zich dan namelijk niet per se geroepen met je informatie aan de slag te gaan. Preken houdt meer in dan ideeën duidelijk maken. Dat brengt ons bij de volgende test.
2. Wat je luisteraars moeten voelen (inspiratie)
Zal je preek mensen raken? Welke preken hebben de grootste impact op jou gehad? Waarschijnlijk weet je niet meer precies waarover deze preken gingen, maar wel hoe ze je lieten voelen. Je werd niet geraakt door de feiten, maar door het prachtig vertelde verhaal. Jouw luisteraars zijn hetzelfde. Ze willen worden geraakt, geïnspireerd, gedragen, aangemoedigd, uitgedaagd.
Stel vast hoe mensen zich zouden moeten voelen na jouw preek. En gebruik dat als je doel. Meer informatie vind je in de blog Waarom je spanning moet opbouwen in je preek.
3. Wat je luisteraars moeten doen (toepassing)
Je boodschap moet handvatten bieden. Wees helder hoe je luisteraars je boodschap kunnen toepassen.
Effectieve preken bevatten al deze elementen. Informatie zonder inspiratie is saai. Informatie zonder toepassing is zinloos.
Hier is een simpele formule om het wat duidelijker te maken:
informatie + inspiratie + toepassing = een steengoede preek.
Wil je in één dag leren hoe je een glasheldere structuur maakt voor je preek (of presentatie)? Welkom bij de training Ontwerp je preek!
Ik wil meer weten over die eendaagse training!
Bron foto: Lum3n.com, Pexels