[Column] Een feest van bevrijding en eenheid?!
In de stad staan een man en een vrouw met evangelisatiefoldertjes. ‘Jij bent toch Paulien?’ zegt de vrouw. ‘Ik ken je uit het Nederlands Dagblad.’ De vrouw en ik kletsen wat, totdat de man me een foldertje wil aanbieden. ‘Bent u christen?’ vraagt hij. Met grote ogen kijkt de vrouw naar hem. Ik antwoord bevestigend.
‘Bent u wel wedergeboren?’
‘Jazeker!’
‘Ook gedoopt?’
‘Ook nog!’
‘Besprenkeld of bent u als gelovige ondergedompeld?’
‘Nou moet u ophouden!’, hoor ik mezelf hard zeggen.
‘Hoezo? Het is belangrijk dat u God gehoorzaamt en doet wat Hij zegt in zijn woord!’
Waar haalt deze man het lef vandaan?
‘Ik word niet snel boos, maar op dit moment ben ik het!’
‘Hoezo?!’
‘Meneer, ik geloof niet dat het nodig is Woerdenaren op straat te bevragen op een onderwerp dat niet de kern van het evangelie raakt.’
‘Jawel. Het is belangrijk dat u zich laat dopen.’
‘Ik ben al gedoopt.’
‘Ja, maar blijkbaar niet als gelovige.’
‘Jawel.’
‘Maar waarom doet u er dan zo moeilijk over? Waarom gaat u in de aanval?’
‘Mag ik even terugspoelen? Jij vroeg me of ik wedergeboren was. Ik ervaar dat als een checklist. Wedergeboren? Vinkje. Als gelovige gedoopt? Vinkje. Ik voelde me door jou aangevallen en daarom reageer ik zo.’
‘Jij? Jou? Hebt u met mij geknikkerd?’
De vrouw kijkt met verbazing naar de man en dan weer naar mij. Het beeld klopt vast niet met de glimlachende Paulien uit het Nederlands Dagblad. Je naam gaat eraan, flitst het door mijn hoofd. Kan me niet schelen. Nu gaat de naam van Jezus eraan. Alsof Hij wil dat we over dit onderwerp op straat staan te bekvechten.
‘Weet u wat ik gewoon zo jammer vind?’ probeer ik nog, terwijl ik mijn trillende vingers verberg. ‘Op 5 mei hebben we in de Petruskerk het feest van bevrijding en eenheid gevierd. Bijna duizend mensen waren er. Katholieken, gereformeerden, hervormden en baptisten. Ik mocht daar spreken en vond dat bijzonder …’
‘O. Dan moet ik u echt vermanen. Paulus heeft geschreven dat vrouwen moeten zwijgen.’
‘Dries, ik denk dat je beter kunt stoppen’, mengt de vrouw zich opeens in het gesprek.
‘Ik denk het ook. Ik moet God gehoorzamen. Ik voel me geroepen door Hem.’
Weer thuis open ik mijn trillende handen.
‘Heer Jezus, dit verdient niet de schoonheidsprijs. Het stoom kwam uit mijn oren. U voelde vast iets vergelijkbaars bij de tempelreiniging? Legde U deze woede in mijn hart vanwege de eenheid die ver te zoeken is? Maar Dries dankt U misschien vanwege zíjn heilige woede die U Hem gegeven zou hebben? Omdat het ongehoord is dat die vrouw de geloofsdoop niet serieus genoeg neemt en ook nog durft te (s)preken. Heer, ontferm U. Over mij. Over Dries. Zet een wacht voor onze lippen. En Vader, maak ons één in U, zodat Woerden zal weten dat U Jezus hebt gezonden. Dat zou een wonder zijn.’
Deze blog verscheen op 28 september 2019 als column in het Nederlands Dagblad.
Dit jaar vieren we met de kerken in Woerden Pinksteren. Interkerkelijk. Online. Het is een van de vele ideeën uit het e-book Online preken in onzekere tijden. Je vindt allerlei inspiratie om in deze periode net een beetje anders te preken. Omdat deze tijden om andere vormen vragen.
Petra Butler
Respect Paulien!!!
Gerrit Lolkema
Herkenbaar…..
Soms wordt ik moe van al die in beton gegoten meningen. Vrijheid en eenheid is voor mij, naast respect, ook elkaar de ruimte geven in de wijze waarop we keuzes maken.
Anne Salomons
Paulien, als je goed op de hoogte was geweest had je hem van repliek kunnen dienen, misschien toch maar eens op onderzoek uitgaan, zie https://www.zoekdewaarheid.nl/de-waterdoop/
Elske Koppenaal
interressant stuk over de doop. Uw woordkeus om dit onder da aandacht te brengen maakt wel wat vragen bij mij los. ten eerste: Uw woordkeus impliceert dat u ervan uit gaat dat Paulien deze uitleg over doop niet kent, waarom gaat u daarvan uit? en ten tweede lijkt het dat u het nodig vind om de betreffende man van repliek te kunnen dienen, waarom is dat zo belangrijk?
Sjoerd Stellingwerf
Paulus’ uitspraken zijn ook bij evangelisatie dikwijls springstof. Iemand afvinken… wat een vernederende
houding van deze mijnheer.
George Westerduin
Tja, Paulien, ik had het je kunnen vertellen. Al 2000 jaar (bek)vechten verschillende denominaties elkaar de tent uit. Dit is niet wat Jezus wil. Saamhorigheid, begrip en Liefde voor elkaar … en nog veel meer goeds dat God ons vraagt te doen, wordt helaas niet uitgeoefend door Zijn grondpersoneel. ‘Wetticisten’ laten zich niet de les lezen. Het is inherent aan hun ‘eigen gehoorzaamheid’ aan hun ‘eigen’ ego en interpretatie over hoe zij ‘hun’ geloof en bijbel zien. Dat zal altijd een issue blijven. Helaas …
Voor God gaat het om naastenliefde, die jij en ik wel hebben. En gelukkig ook nog vele andere echte christenen.
Voor het overige verwijs ik je graag naar mijn 3e boek “De kerk …angst of Liefde”.
Gods rijke zegen
Danny Gosewisch
Ik vraag me wel eens af of straat evangelisatie nog iets is voor deze tijd. We leven in een wereld waar communicatie op afstand steeds meer plaats vindt . Zeker In de tijd van een actuele pandemie. Zoom, FaceTime en andere Internet communicatie mogelijkheden worden In een verhoogd tempo aangeboord. Het nadeel is dat je elkaar niet In levende live ziet maar via een beeldscherm. Maar het voordeel is dat je je veel beter kunt voor bereiden en kunt na denken over , niet wat je wil zeggen wil, maar wat je hoopt te bereiken. Zijn we bij straat-ontmoetingen geïnteresseerd In de ander of laait het vuur van onze perceptie van de Waarheid zo hoog op dat we te verblind worden om de ander echt te zien om uberhaupt In hem of haar geïnteresseerd te kunnen zijn.. Overwoekeren onze waarheden de liefde van Jezus In ons omdat we zelf gevangen zitten achter trralies van Bijbelversen en willen we met vuur anderen ook achter dezelfde tralies trekken. Soms voelt evangelisatie aan als een boodschap van mogen en moeten dat ontdaan is van de bedoeling ervan, goed nieuws dat blij maakt waarin Gods liefde zichtbaar wordt.
JJS
Katholieken hangen dwaalleer aan. Ik zou dan ook niet weten waarom je met hen een eenheid moet vieren. Ze werken nauw samen met de moslims, ze maken zelfs geen onderscheid. Ze bidden tot ‘heiligen’..
Paulus waarschuwde zelfs ‘indien iemand een ander evangelie verkondigd dan u van mij (Paulus) gehoord heeft die zij vervloekt’.
Ook de kinderdoop, één geloof één doop. Dat zij ervan maken dat het te maken heeft met erfverbond en genadeverbond dat is een leugen. Het is ook zéér kwalijk dat zij beweren dat je enkel aan het avondmaal mag als je belijdenis gedaan hebt. Zéér kwalijk dat zij menen te mogen beslissen wie wel en niet.
Ach zo kan ik nog wel even doorgaan..
Paulien Vervoorn
Om eerlijk te zijn heb ik eraan gedacht jouw reactie te verwijderen. Omdat ik het zéér kwalijk zou kunnen noemen dat jij hetzelfde doet. Zéér kwalijk dat jij meent te mogen beslissen dat we geen eenheid mogen vieren met hen. Zo kan ik ook nog wel even doorgaan …
JJS
Paulien, begrijp mij niet verkeerd. Ik onderbouw mijn argument vanuit de bijbel. Als ik vragen mag, waar is de grens dan volgens jou?
De Bijbel leert ons ‘oordeel niet, maar vel een rechtvaardig oordeel’.
Waarschuwde Jezus ons zelf niet dat valse herders en leraren zullen komen in schaapskleren? En dat de satan zich voordoet als een engel van het Licht? Ik begrijp ook wel dat ik een zondig mens ben. Maar als men bewust haar eigen regels boven die van de bijbel gaat stellen of er dingen aan toevoegt… Nogmaals waar is dan de grens?
Als ik letterlijk lees van een dominee waar hij schrijft dat je met de kinderdoop een streepje voor hebt bij God is dat ernstig. Dit is gewoon dwaling. Zo kan ik heel lang doorgaan.
Ik ben benieuwd naar je reactie want er moet toch ergens een grens getrokken worden, daar zijn we het toch over eens?
Paulien Vervoorn
De grens is 1 Korinthe 12: 3. Jezus is Heer. That’s it. Dan kun je allerlei dwalingen verkondigen, maar dat betekent niet dat je geen broeder of zuster bent. Het nadeel is namelijk dat jij en ik niet weten waarbij ons zicht op Jezus vertroebeld is. Het zal ter Zijner tijd geopenbaard worden waarin jij en ik dwaalden …