paulien vervoorn overdenking meditatie eo geloofwaardig spreken preektraining apk

[Radiopreek] Waardig gekeurd

Deze preek hield ik voor het radio-programma Groot Nieuws van de Evangelische Omroep (met Tom Herlaar). Uitgezonden op zondag 19 juni 2022.

 

Tien jaar geleden vroeg ik bij een garagebedrijf of ik een apk mocht meemaken. Ik wilde die algemene periodieke keuring gebruiken als voorbeeld in het boek dat ik toen aan het schrijven was. Om uit te leggen dat je af en toe een check moet doen. Ik had al allerlei reflectievragen in mijn hoofd, in de trant van: is je geestelijk leven op orde?

 

Keurmeester Cees vertelde dat hij al dertig jaar keurmeester was en legde de procedure uit. ‘Ik begin altijd met het keuren van de lichten. Daarna kijk ik onder de motorkap. Na een aantal checks onder de kap controleer ik de schokbrekers en spiraalveren.’ Cees bleef maar praten. Over remschijven, remblokjes en bandenspanning. Ik zag allerlei vergelijkingen. Bij de remschijven dacht ik aan vragen als: waar zou je eigenlijk beter mee kunnen stoppen?’ Ik ben iemand die vrij snel associeert, dus bij de bandenspanning dacht ik aan lucht en aan de wind en aan de Heilige Geest die blaast.

Vanwege de technische termen haakte ik toch een beetje af. Totdat Cees zei: ‘Na deze controles ga ik een stukje rijden, dan luister ik of de auto geen gekke geluiden maakt. En ik voel of de auto in een rechte lijn rijdt.’

 

Toen drong er iets tot me door. Dat ik regelmatig de neiging heb om mijzelf te keuren. Natuurlijk is een bepaalde mate van zelfonderzoek nodig en gezond. Maar Gods ‘keuringsrapport’ is doorslaggevend. En wat een bijzondere Keurmeester is Hij. Net als Cees keurt Hij van binnenuit. Gelukkig niet voor even, maar voor altijd.

In hoeverre ben jij bezig met jezelf ‘keuren’? Ik hoor in gesprekken vaak iets voorbijkomen als: ‘Ik vraag me af of ik een goede moeder ben.’ Of vader. Of dochter. Of zoon. Of werkgever of werknemer. ‘Doe ik het goed genoeg?’ De vraag kan op allerlei momenten in je leven opduiken. Of nog confronterender: ‘Ben ik wel goed genoeg?’ Ik herken dat bij mezelf ook wel. Ik vraag me bijvoorbeeld soms op zaterdagavond af of ik wel ‘goed genoeg ben’ om te spreken. In mijn dagelijks leven train ik sprekers, voorgangers en predikanten en ook dan hoor ik regelmatig dat mensen zich onwaardig voelen. Dat ze denken dat ze het niet waard zijn om Gods nieuws door te geven.

 

Kort na het moment in de garage bij Cees las ik 1 Tessalonicenzen 2: 4:

 ‘Wij spreken alleen omdat God ons daartoe waardig heeft gekeurd en ons het evangelie heeft toevertrouwd – niet om mensen te behagen, maar God die de mensen doorgrondt.’

 

Waardig gekeurd. Deze woorden springen er voor mij uit.

Dit jaar vier ik dat ik tien jaar geleden startte met mijn trainingsbureau. Geloofwaardig Spreken heet het. Met een knipoog naar deze tekst. Geloofwaardig, waardig … En uiteraard naar het begin van de tekst: ‘Wij spreken alleen omdat God ons daartoe waardig heeft gekeurd.’

Welke woorden spreken jou vooral aan als je de tekst nog een keer hoort?

‘Wij spreken alleen omdat God ons daartoe waardig heeft gekeurd en ons het evangelie heeft toevertrouwd – niet om mensen te behagen, maar God die de mensen doorgrondt.’

 

Je bent waardig gekeurd!

Tijdens het lezen van de Bijbel rijst altijd de vraag wat je op jezelf mag betrekken en wat geschreven is voor een specifiek persoon, een specifieke tijd of een specifieke taak. Laten we eerst even kijken wat deze tekst voor jou en mij betekent. Dan zoom ik daarna nog even in op het specifieke voor Paulus.

Je zou in eerste instantie kunnen denken dat dit vooral woorden zijn die bij Paulus horen. Híj was geroepen. Aan hém was het evangelie toevertrouwd. Misschien durf je dat niet meteen over jezelf te zeggen. En dat snap ik. Daar zit mijn eigen aarzeling ook als ik zulke grootse teksten lees. Maar wat mij treft, is dat hij een hoofdstuk eerder, in hoofdstuk 1: 6 schrijft, dat de mensen in Tessalonica hem hebben nagevolgd, zoals hij zichzelf wel vaker als voorbeeld stelt. In deze tekst zie ik dus ook zowel een bemoediging als aansporing voor jou en mij, omdat Paulus zichzelf als voorbeeld profileert. Dus ja, ik geloof dat die tekst ook over jou en mij gaat. Als jij gelooft in het evangelie van Jezus Christus, mag je weten dat je waardig bent gekeurd, goedgekeurd, beproefd, geschikt bevonden. Wat een heerlijke bevestiging voor al die momenten dat jij jezelf afvraagt wie je bent of jezelf vergelijkt met anderen.

 

Even terug naar die apk. Zo’n keuringsrapport is geen doel op zich. Het is slechts een middel om op de weg te mogen blijven. Waardig bevonden worden is ook geen doel op zich, maar een middel. Wat het doel is? God heeft je waardig gekeurd en je het evangelie toevertrouwd. En dat mag jij vervolgens doorgeven. Ook als je geen spreker bent zoals Paulus. Dat kan ook – of misschien wel in de eerste plaats – in je rol als ouder, grootouder, oom of tante, vriend of vriendin, op de werkvloer, als collega of buur.

 

Paulus’ geloofwaardigheid

Bij Paulus speelt er nog iets anders mee. Hij wordt verdacht van allerlei slechte motieven. Hij zou dwalingen verkondigen, uit zijn op eigen eer. Op geld. Hij zou anderen naar de mond praten om hen te pleasen.

Ik vind het bijzonder hoe Paulus hiermee omgaat. Ik denk dat ik me behoorlijk uit het veld zou laten slaan als ik zulke intense kritiek zou krijgen en mijn geloofwaardigheid in twijfel getrokken zou worden. Paulus heeft wel voor hetere vuren gestaan. Hij weet wat het is om te moeten lijden, ja, om gevangen genomen te worden omdat hij het evangelie deelt.

 

Hij weet zelf dat er geen sprake was van hebzuchtige motieven, geen vleierij, hij was niet uit op eer voor zichzelf. Hij wil zijn lezers daarom overtuigen van zijn goede bedoelingen om het wantrouwen weg te nemen. Hij reageert op de verdachtmakingen door te benadrukken dat hij zich voor zijn gemeenteleden juist opstelde als een moeder. Vanuit die genegenheid, warmte en zorgzaamheid deelde hij het evangelie en zijn leven. Hij spoorde hen aan en bemoedigde hen als een vader.

 

Hij doorgrondt je hart

Het is uiteindelijk God die de harten doorgrondt, schrijft Paulus. Uit het werkwoord dat Paulus hier gebruikt, kunnen we afleiden dat God die motieven blijft toetsen. Hij is het die onze harten doorgrondt. Wie weet heb jij ook wel met tegenstand te maken en twijfelen mensen ten onrechte aan jouw oprechtheid. Houd je er dan aan vast dat Hij jouw hart blijft doorgronden en dat het doorslaggevend is hoe God naar jou kijkt.

 

Om eerlijk te zijn krijg ik mijn eigen motieven niet eens altijd op een rijtje. Zie ik niet altijd wat zuiver is en wat niet. Dan bid ik Psalm 139: ‘Doorgrond mij, God, en ken mijn hart.’

 

Bid je mee?

‘Doorgrond mij, God, en ken mijn hart. Zie of ik geen verkeerde weg ga en leid mij op de weg die eeuwig is.

Dank U, Heer, dat U mijn hart doorgrondt. En dat u mij toch waardig keurt. Wilt U me laten zien aan wie ik deze week iets mag doorgeven van uw goede nieuws? Dank U dat U ons het evangelie toevertrouwt. Amen.’

 

Bron foto: ANWB.

 

paulien vervoorn boekpresentatie kok boekencentrum

 

Geloofwaardig Spreken bestaat tien jaar. Dat vier ik 8 juli in Katwijk. Ik presenteer dan mijn nieuwste boek Zin in preken. Ben je spreker, voorganger of predikant? Welkom bij de gratis boekpresentatie!

 

Meer info en aanmelden

Tags:
mm
Paulien Vervoorn
paulien@geloofwaardigspreken.nl

Spreker, trainer en auteur. Geeft (s)preektrainingen aan sprekers, voorgangers en predikanten die met nog meer impact willen spreken.

4 Comments
  • Nelly van der Bas
    Beantwoorden

    Mooi Paulien! Zo is het, we moeten altijd voor ogen houden, dat God ons waardig keurt, en het Evangelie heeft toevertrouwd. In Zijn kracht en door Zijn Geest mogen we dat doorgeven. God doorgrondt ons en zegent Zijn Woord!

    juni 19, 2022 at 4:55 pm
  • Karsten Haagoort
    Beantwoorden

    Van de week voor de 5e keer “bevrijd van je zelf” gelezen van Tim Keller. Gaat precies hierover en is maar 40 blz.

    juni 27, 2022 at 9:40 am

Plaats een reactie